KRAINA KRÓLEWSKIEJ GRY


BIERKI SZACHOWE
Biały i czarny pionek
Biała i czarna wieża
Biały i czarny skoczek
Biały i czarny goniec
Biały i czarny hetman
Biały i czarny król

SYMBOLE BIEREK
Biały pionek
Czarny pionek
Biała wieża
Czarna wieża
Biały skoczek
Czarny skoczek
Biały goniec
Czarny goniec
Biały hetman
Czarny hetman
Biały król
Czarny król

KLASYCZNE SYMBOLE BIEREK
Biały pionek
Czarny pionek
Biała wieża
Czarna wieża
Biały skoczek
Czarny skoczek
Biały goniec
Czarny goniec
Biały hetman
Czarny hetman
Biały król
Czarny król

ODPOWIEDZI DO ZADAŃ W KSIĄŻCE

ODPOWIEDZI DO PYTAŃ W KSIĄŻCE
-
1. Szachownica
2. W jednym ruchu można zbić tylko jedną bierkę
3. Zbitą bierkę należy odłożyć poza szachownicę
4. Obronić króla przed atakiem
5. Trzeba dać przeciwnikowi mata
6. Uśmiechnąć się do przeciwnika i do siebie

ZE SŁOWNIKA SZACHOWEGO PODRÓŻNIKA
-
język angielski Chess język hiszpański Ajedrez język francuski Échecs język niemiecki Schach język włoski Scacchi język ukraiński Шахи język rosyjski Шахматы -
język angielski Game język hiszpański Partida język francuski Partie język niemiecki Schachpartie język włoski Partita język ukraiński Партія język rosyjski Партия -
język angielski Move język hiszpański Movimiento język francuski Coup język niemiecki Zug język włoski Mossa język rosyjski Ход -
język angielski Capture język hiszpański Captura język francuski Prise język niemiecki Schlagen język włoski Cattura język rosyjski Взятие
Z KODEKSU SZACHOWEGO
-
Przepisy szachowe są szczegółowo opisane w „Kodeksie Szachowym”. Jest to książka napisana niełatwym językiem, ale najważniejsza przy wszelkich niejasnościach lub nieporozumieniach.
Polski Związek Szachowy udostępnia Kodeks Szachowy w wersji elektronicznej. Można znaleźć go tu:
W rubryce „Z Kodeksu Szachowego” zamieszczone są fragmenty Kodeksu z przepisami bezpośrednio odnoszącymi się do treści tematu.
-
ARTYKUŁ 1.
ISTOTA I CEL PARTII SZACHOWEJ1.1
Gra toczy się pomiędzy dwoma rywalami, którzy wykonują posunięcia swoimi bierkami na
kwadratowej tablicy zwanej „szachownicą“.1.2
Zawodnik mający jaśniejsze, czyli białe bierki
wykonuje pierwsze posunięcie, a potem obaj zawodnicy wykonują posunięcia na przemian,
przy czym grający ciemniejszymi, czyli czarnymi bierkami robi następne posunięcie.1.3
Określenie „zawodnik jest na posunięciu“, oznacza, że jego przeciwnik wykonał posunięcie.1.4
Celem gry każdego zawodnika jest zaatakowanie króla przeciwnika (danie szacha) w taki sposób, aby przeciwnik nie mógł wykonać żadnego dozwolonego przepisami gry posunięcia broniącego króla przed zbiciem w następnym posunięciu. Zawodnik, który
doprowadził do takiej pozycji, czyli „zamatował“ króla przeciwnika, wygrywa partię. Niedozwolone jest pozostawienie własnego króla pod szachem, odsłonięcie króla, wykonanie posunięcia królem na atakowane pole oraz „zbicie“ króla przeciwnika. Przeciwnik, którego król został zamatowany przegrywa partię.1.5
Jeżeli powstała pozycja, w której żadna ze stron nie może dać mata, to rezultatem partii jest remis.