WARTOŚĆ SZACHÓW
SZACHY TO:
niezwykle skomplikowana gra logiczna
gra wymagająca zdobywania i stosowania wiedzy na jej temat
rozwój kreatywności
nauka logicznego myślenia
rywalizacja
gra bogata w doznania estetyczne
trening pamięci
gra ucząca panowania nad emocjami
podejmowanie decyzji pod presją czasu
trening zarządzania zasobami
gra międzypokoleniowa
gra łamiąca barierę płci
gra dostępna dla osób niepełnosprawnych fizycznie (grają nawet ludzie niewidomi)
gra rozwijająca twórczość
znakomicie zorganizowana dyscyplina sportu
gra zbliżająca ludzi różnych kultur i narodów
gra obecna na całym świecie
gra o długiej, bogatej i świetnie udokumentowanej historii
gra rozwijająca zdolności matematyczne
gra ucząca oceny zastanej rzeczywistości
nauka budowania długofalowych strategii
nauka spostrzegawczości
nauka cierpliwości
gra umożliwiająca słabszym konfrontację z najlepszymi
możliwość gry przez Internet z ludźmi z całego świata
pasja na całe życie
gra sprawiedliwa – czynnik przypadkowości ograniczony do minimum, wygrywa ten, kto lepiej myśli
gra ubogacona dużą liczbą odmian, ale wciąż najciekawsza w swej klasycznej formie
gra ucząca przestrzegania zasad
gra wymagająca ciągłej koncentracji
gra ucząca precyzji
gra ucząca stawiania sobie właściwych celów
gra umożliwiająca naukę na własnych błędach
gra, w której błędy są bezpieczne – mają przede wszystkim charakter edukacyjny
gra umożliwiająca weryfikację własnych ocen i pomysłów (poprzez konfrontację z lepszymi, poprzez analizę z trenerem lub z programem komputerowym), a przez to ucząca obiektywizmu
ciekawa gra, posiadająca skomplikowaną fabułę, którą na żywo piszą dwie osoby
gra stanowiąca ciągłą konfrontację z drugim
gra ucząca rywalizacji fair-play
gra budująca wspólnotę pasjonatów (Gens una sumus – Jesteśmy jedną rodziną – motto Międzynarodowej Federacji Szachowej)
gra sprawiedliwa – w sytuacjach spornych ocena sędziowska w ok.99% przypadków jest właściwa
gra ucząca szybkości (wbrew powiedzeniu o refleksie szachisty)
gra ucząca zarządzania czasem
gra ucząca szacunku do przeciwnika
gra ucząca doceniania zdolności, wiedzy i umiejętności przeciwnika
gra ucząca właściwego przyjmowania porażki na poziomie emocjonalnym (np. opanowanie, brak złości oraz smutku)
gra ucząca właściwego przyjmowania porażki na poziomie intelektualnym (wyciąganie wniosków z własnych błędów)
gra ucząca właściwego przyjmowania porażki na poziomie wolitywnym (mobilizacja do przezwyciężenia słabości, do zdobycia wiedzy i umiejętności)
gra o niezwykle szerokim spektrum występowania (od przedszkola do poziomu mistrzowskiego)
gra ucząca rozwiązywania problemów
gra wymagająca ciągłej aktywności
gra ucząca obserwacji zmian
gra ucząca wyczulenia na zagrożenia
gra ucząca długotrwałej i intensywnej pracy intelektualnej (szczególnie poprzez uczestnictwo w turniejach)
gra o dużej liczbie publikacji popularyzujących i wprowadzających w podstawy
gra ucząca pokory (realnej oceny siebie)
gra znacznie prostsza od wielu gier komputerowych, a jednak znacznie ciekawsza i nie nużąca nawet po wielu latach gry
gra o dużej liczbie publikacji specjalistycznych
gra o ogromnej dokumentacji rozgrywek (bazy danych z milionami partii)
gra pokojowa (pomimo rywalizacji nie łączy się z agresją)
gra dająca sporą satysfakcję z odkrywania dobrych ruchów
sport, kultura i rozrywka w jednym
gra niewymagająca wysokich nakładów finansowych na pierwszych etapach rozwoju
gra bezpieczna
gra łącząca w sobie ogromną ilość atutów